Få barna vekk fra våre blå skjermer, eller hvorfor du ikke kan kjøpe Yandex.Station for et barn

For omtrent to uker siden kontaktet jeg Yandex teknisk støtte om filtrering av videoer i barnemodus.

For å være ærlig har ønsket om å kontakte oss angående innhold som er upassende for barn dukket opp tidligere, men som vanlig ble det utsatt til senere.

Dessuten er dette Yandex! Han vet bedre hva du ville finne.

Som det viste seg, var det ikke bedre.

Få barna vekk fra våre blå skjermer, eller hvorfor du ikke kan kjøpe Yandex.Station for et barn

Legg merke til Kids Mode-ikonet øverst til høyre.

Det var denne skjermspareren om banning og 18+ som jeg så da jeg prøvde å spille av en video av et barn som leker med et vakkert leketøy fra MS, forresten – et leketøy 6+.

Selvfølgelig ble det funnet skjeer og andre alternativer, men sedimentet ble igjen.

Litt bakgrunn - hvorfor jeg plutselig bestemte meg for å kontakte TP.

Barnet (7 år) er ikke fremmed for datamaskiner og dingser, men er heller ikke fan av dem.

Han elsker å tegne, og vanligvis, med hjelp av Alice, ser på skjermen, prøver han å gjenta det som læres i mesterklasser, lytter til musikk, danser og synger.

Han håndterer alltid maskinvaren helt riktig, og hvis det dukker opp noen spørsmål, prøver han ofte å finne ut av noe uforståelig på egen hånd. Selvfølgelig vil vi som foreldre alltid forklare og fortelle, men barnet er også interessert i et annet synspunkt, som generelt sett er riktig. Men som det viste seg, ikke i dette tilfellet.

Et barn skal ha personlig tid og personlig plass, og en lukket dør i en time eller to om dagen plaget meg ikke i det hele tatt - han ser på tegneserier, tegner - hva kan være dårlig?

Helt til hun kom opp og sa "Jeg er redd."

Jeg kom over skrekkhistorier et sted som selv noen voksne ikke burde se. Kanskje gjenkjente Alice forespørselen feil, kanskje vennene hennes sa noe - og dette er resultatet.

Få barna vekk fra våre blå skjermer, eller hvorfor du ikke kan kjøpe Yandex.Station for et barn

En fantastisk video i barnemodus direkte fra Yandex - fra nettstedet for videovert, ikke sant?
Etter å ha sett "dette" i et par minutter, bestemte jeg meg for å umiddelbart kontakte den tekniske støtteavdelingen - tross alt er slik grusomhet i barnemodus uakseptabelt, og jeg håpet at gutta "bare ville stramme opp filtrene." Men det ville ikke vært noen artikkel hvis det var så enkelt.

Jeg skal gå foran meg selv - slik at jeg ikke trenger å lese korrespondansearket med TP.
I et nøtteskall: det er ingen filtre. Vi (Yandex) tror at alt er i orden.

Barnet vil se alt det ikke har blitt tvunget aldersgrense for (av moderatorer eller videoopplastere). For YouTube og Yandex, som leverer hovedinnholdet til stasjonen, betyr dette at nesten hvilken som helst video er tilgjengelig pga de laster opp en hvilken som helst video uten å bry seg om å sette begrensninger. Alle TV-nyhetskanaler er tilgjengelige på vertssider (selv om det er på tide å sette den til 16+ for nyheter).

Det er ikke engang filtrering etter søkeord.

korrespondanseark med TP
2020-04-07 13:37:40, Иван
Emne: Et annet spørsmål
Spørsmål om: Videofiltrering i barnemodus
Hello!
Barnemodus er aktivert i stasjonsinnstillingene, men filtrering, så vidt jeg forstår, gjøres kun av nøkkelord.
Som et resultat er det ofte en video på skjermen, som for et syv år gammelt barn er utvetydig "tinn". Slikt innhold finnes regelmessig på YouTube og Yandex.video.
Fortell meg hvordan jeg løser dette problemet.

tirsdag 7. apr. 2020, 17:03 Yandex.Support
Hei, Ivan!
Først av alt, vær så snill, la oss sørge for at du har konfigurert filtreringsmodusen i den aktuelle delen av Yandex-applikasjonen: meny (⊞) -> "Enheter" -> "Konto" -> "Søkemodus".
Er alt rett?
I dette tilfellet, vennligst avklar på hvilken ressurs videoene spilles av?
Kan du gi et eksempel på en slik video?
Jeg venter på svaret ditt.

2020-04-07 14:44:36, Иван
Hallo
Det første bildet er resultatet av et forsøk på å slå på Dr. House fra startskjermen (feil). Det vil si at barnemodus er slått på.
Og så - alle andre forespørsler.
En egen forespørsel - vennligst kommenter hvorfor en videoforespørsel med søkeordet "drap(er)" vanligvis behandles i barnemodus.
//ca. her har jeg lagt ved en haug med bilder

tirsdag 7. apr. 2020 kl. 18:32, Yandex.Support
Ivan, takk for sjekk og bilder!
For at vi kan se nærmere på hvorfor Child Mode behandler forespørsler som dette, vennligst avklar hvilke kommandoer du ga til Alice.

2020-04-07 15:56:27, Иван
filnavn - kommando (eller resultat)
01_img_20200407_172234 - "Alice, finn en video av Ory and the Blind Forest på Internett"
02_img_20200407_172219 — resultatet av forrige forespørsel
03_img_20200407_172158 — video 1 av forrige forespørsel
04_img_20200407_172224 — video 1 av forrige forespørsel
05_img_20200407_172105 - "Alice, slå på Doctor House"
06_img_20200407_172533 - "Alice, finn en spøkevideo på Internett"
07_img_20200407_172837 - "Alice, finn en video av drapet på Internett" (forespørsel)
08_img_20200407_172907 - "Alice, finn en video av drapet på Internett" (resultat)
09_img_20200407_172933 — video 1 av forrige forespørsel
10_img_20200407_172933 — video 2 av forrige forespørsel
11_img_20200407_172351 - "Alice, finn en video av momo på Internett"
12_img_20200407_172428 — video 1 fra forrige forespørsel
13_img_20200407_172944 — bildeinformasjon om stasjonen
delt på "forespørsler", omdøpte filene for enkelhets skyld og la dem ved brevet igjen.
//ca. designet med lenker til bilder

tirsdag 7. apr. 2020, 20:33 Yandex.Support
Ivan, takk for at du ga nytt navn til bildene og signerte lagene og resultatene.
Jeg videreformidlet all informasjon til de ansvarlige spesialistene. Vi vil trenge litt tid til å forstå årsaken til denne situasjonen og studere hvorfor Alice behandler kommandoer og viser slike resultater.
Så snart jeg har nyheter, vil jeg kontakte deg!

2020-04-12 15:24:41, Иван
Hallo! noen nyheter på spørsmålet mitt?

Søn, 12. apr 2020 kl. 18:49, Yandex.Support
Hei, Ivan!
Dessverre er det ingen nyheter ennå, spesialistene våre jobber fortsatt med spørsmålet ditt.
Jeg vil definitivt skrive til deg når jeg har informasjon!

2020-04-20 17:3:17, Иван
Hallo! For to uker siden stilte jeg et spørsmål om funksjonaliteten du hevder er grunnleggende, det vil si tilgjengelig som standard for inkludering og bruk.
Du har til og med en barnemodus i reklamen din - nylig mottok jeg en kampanje fra deg, der tittelen sier "0+" med store bokstaver, noe som (som det viste seg) ikke er sant.
Jeg har gitt materialet du har bedt om (talekommandoer, skjermbilder osv.).
Forklar meg hvorfor det tar så lang tid å løse problemet mitt?

man, 20. apr 2020, 20:51 Yandex.Support
Hei, Ivan!
Takk for at du ga oss beskjed om denne situasjonen.
For øyeblikket filtrerer denne modusen innhold på en slik måte at den ikke tillater visning av hardcore eller seksuelt eksplisitte videoer.
Jeg har videresendt kommentarene dine til spesialistene. Vi skal jobbe for å forbedre barnas regime.

2020-04-20 18:6:47, Иван
Jeg rapporterte om denne situasjonen for to uker siden. Nå spør jeg hvorfor problemet tar så lang tid å løse.

man, 20. apr 2020, 21:42 Yandex.Support
Ivan, ja, du har rett.
Med mitt budskap ønsket jeg å gjøre oppmerksom på at din mening er viktig for oss. All informasjon er allerede overført til ansvarlige spesialister.
For øyeblikket fungerer barnemodus på denne måten, men vi har lagt merke til forespørselen din om å forbedre innholdsfiltreringen i denne modusen.
Dessverre kan jeg ikke fortelle deg når dette vil bli implementert, men vi skriver ned alt og prøver å implementere det i fremtiden.

2020-04-20 18:46:11, Иван
Dette er flott, men hvorfor ser jeg 0+-etiketten i nåtiden hvis den ikke fungerer?

2020-04-20 19:15:43, Yandex.Support
Ivan, jeg vil rådføre meg med mine kolleger om dette problemet. Så snart jeg får svar, vil jeg kontakte deg.
Vennligst vent på brevet mitt.

tirsdag 21. apr. 2020 kl. 15:26, Yandex.Support
Ilya, takk for at du ventet.
Videoene fra eksemplene du ga, anses for øyeblikket som akseptable for familiemodus.
Vi jobber for tiden med sterkere filtre for barnemodus.
//her er jeg Ilya :)

2020-04-21 12:52:12, Иван
La meg presisere - hvem anses som akseptabel for 0+ videoer fra eksemplene?
Jeg har ikke funnet noen strengere restriksjoner (enn de som er satt for øyeblikket) - derfor, ut fra reklamen å dømme, er dette 0+-modusen.
Føderal lov 436-FZ beskriver tydelig aldersklassifiseringer, og for 0+ er banning, vold og skrekkhistorier klart forbudt.
To uker har gått siden min første forespørsel, og nå skriver du på vegne av Yandex at dette er akseptabelt?
Siden Yandex tillater seg å bry seg om den føderale loven, kan jeg godt tillate meg å ikke spørre, men å kreve at dette problemet behandles umiddelbart.
Yandex har nøyaktig én dag fra det øyeblikket jeg sendte brevet mitt til å korrigere barnemodusen i henhold til eksemplene jeg ga.
Hvis det ikke kommer rettelser, kommer det appeller og artikler fra meg til Roskomnadzor, Sportloto, Pikabu, Habr og RenTV-kanalen.
Takk for oppmerksomheten, tiden har gått.

tirsdag 21. apr. 2020, 17:49 Yandex.Support
Ilya, jeg forstår deg. Dessverre vil det definitivt ikke være mulig å gjøre endringer i den komplekse prosessen med innholdsfiltrering på så kort tid. Men jeg ga brevet ditt videre til de ansvarlige. Jeg skriver så snart det er nyheter!

21. apr 2020, 17:55, Ivan
Mine herrer, dere hadde to uker.
Deretter informerte du meg om at dette innholdet er akseptabelt. Akk, jeg (og føderal lov) er uenig med deg.
Vent to uker til?) Takk, jeg har allerede ventet.
Jeg annonserte tiden, resten er opp til deg.
//Jeg tror ved å lese denne artikkelen har det allerede blitt klart for deg at det ikke er noe resultat

Og nei, dette er ikke en klage. Du kan klage på personlige problemer, men her kan psykiske problemer oppstå hos ethvert tilfeldig barn som kan snakke med Yandex.Station.

Jeg håper at det å synliggjøre problemet vil bidra til å gjøre filtreringen av atomvåpen bedre, og foreldre vil være klar over den farlige leken.

Og ja, jeg skal definitivt skrive til RKN.

OPP: Yandex sitt svar i kommentarfeltet

Kilde: www.habr.com

Legg til en kommentar