90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji

30 maja tego roku na terenie Szkoły nr 21 Sbierbanku odbyło się spotkanie dotyczące rozwoju technologii w obszarze sztucznej inteligencji. Spotkanie można uznać za nieco epokowe – po pierwsze przewodniczył mu prezydent Rosji V.V. Putina, a uczestnikami byli prezydenci, dyrektorzy generalni i zastępcy dyrektorów generalnych korporacji państwowych i dużych spółek handlowych. Po drugie, nie mówiono ani więcej, ani mniej, ale o narodowym Strategia rozwoju technologii sztucznej inteligencji, przygotowany przez Sbierbank, o czym poinformował G.O. Grefa.

90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji

Spotkanie wydało mi się ciekawe, choć długie, bo trwało prawie półtorej godziny, dlatego przedstawiam swego rodzaju streszczenie głównych wypowiedzi i opinii uczestników. Wybrano cytaty, które wydają mi się najbardziej kluczowe w temacie, aby nie zagłębiać się w szczegóły. Liczby przed nazwiskami prelegentów oznaczają kod czasowy filmu, linki do filmów znajdują się na końcu artykułu.

spotkanie

05:10 Władimir Władimirowicz Putin, Prezydent Rosji

[…] Dziś proponuję omówić konkretne kroki, które staną się podstawą naszej narodowej Strategii rozwoju technologii sztucznej inteligencji.

[…] To naprawdę jeden z kluczowych obszarów rozwoju technologicznego, który determinuje i będzie determinować przyszłość całego świata. Mechanizmy AI zapewniają szybkie podejmowanie optymalnych decyzji w czasie rzeczywistym na podstawie analizy gigantycznych wolumenów informacji, tzw. big data, co daje kolosalną przewagę jakościową i wydajnościową. […] walka o przywództwo technologiczne, przede wszystkim w dziedzinie AI, a wy wszyscy o tym doskonale wiecie, drodzy koledzy, stała się już polem globalnej konkurencji […] jeśli ktoś może zapewnić sobie monopol w dziedzinie AI – cóż, konsekwencje są dla nas wszystkich jasne – ta osoba zostanie władcą świata

To nie przypadek, że wiele rozwiniętych krajów świata przyjęło już swoje plany działania na rzecz rozwoju takich technologii. I oczywiście musimy zapewnić suwerenność technologiczną w dziedzinie sztucznej inteligencji. […] Potrzebne są rozwiązania uniwersalne, których zastosowanie daje maksymalny efekt i to w każdej branży.

Aby rozwiązać tak ambitny projekt w obszarze technologii sztucznej inteligencji, obiektywnie mamy dobre warunki wyjściowe i poważne przewagi konkurencyjne. […]

13:04 Niemiecki Oskarovich Gref, Sbierbank

[…] w tym okresie opracowaliśmy nie tylko sam dokument zwany „Strategią”, ale bardzo ważne jest, że oprócz tego dokumentu udało nam się stworzyć także dokument zwany „mapą drogową”. Ogólnie rzecz biorąc, dzisiaj mamy dwa projekty dokumentów, które można uznać za dokument kompletny, podlegający jedynie zatwierdzeniu.

[…] W 2017 r. pięć krajów przyjęło Narodową Strategię Rozwoju AI, a w latach 2018–2019 już 30 krajów. Jeśli ten dokument zostanie zatwierdzony w niedalekiej przyszłości, będziemy 31. krajem, który zbudował „mapę drogową” i ogłosił priorytet w swoich działaniach. [Włączamy do koncepcji „Sztuczna Inteligencja”]
  • Wizja komputerowa
  • przetwarzanie języka naturalnego
  • Rozpoznawanie i synteza mowy
  • Systemy rekomendacyjne i inteligentne systemy wspomagania decyzji
  • Obiecujące metody i technologie AI (przede wszystkim technologie AML – automatyczne uczenie maszynowe)

90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji
90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji

[…] W procesie opracowywania Strategii zidentyfikowaliśmy i przeanalizowaliśmy sześć czynników napędzających rozwój sztucznej inteligencji.

  • algorytmy i metody matematyczne;
  • oprogramowanie;
  • dane, praca z danymi, regulacja i wykorzystanie danych;
  • Sprzęt komputerowy;
  • wszystko, co dotyczy edukacji i personelu;
  • regulacje regulacyjne

90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji
Każdy z tych sześciu czynników jest krytyczny. Brak jednego z nich stwarza krytyczne ryzyko dla systemu jako całości.

Dla każdego obszaru wyznaczyliśmy cele.

  • Algorytmy i metody matematyczne — w przypadku 24 należy wpisać 10 krajów z największą liczbą uczestników konferencji, a w 30 wpisać 10 krajów z pierwszej dziesiątki pod względem średniego poziomu cytowań
  • Rozwój oprogramowania i rozwiązań technologicznych - wypracować rozwiązania, które będą w stanie zapewnić przewagę nad człowiekiem w określonych zadaniach, a do 30-tki powinniśmy zapewnić przewagę w szerokim zakresie zadań
  • Przechowywanie i przetwarzanie danych — stworzyć platformę internetową zawierającą zanonimizowane dane rządowe i dane przedsiębiorstw, do której dostęp będą miały firmy opracowujące systemy AI
  • Specjalistyczny sprzęt — utworzenie własnego zaplecza architektonicznego, które będzie w stanie stworzyć architekturę odpowiednich chipsetów, i odpowiednio wyspecjalizowanego zakładu produkcyjnego, który będzie w stanie je wyprodukować.
    90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji
  • Szkolenie personelu — chcemy do 2024 roku znaleźć się w pierwszej dziesiątce krajów pod względem programów edukacyjnych z zakresu sztucznej inteligencji. A do 10 roku wyeliminować niedobory specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji.
  • Tworzenie prawidłowych regulacji regulacyjnych w obszarze AI — tu ważne jest, aby balansować pomiędzy dwiema skrajnościami: nie pozostawiać tego obszaru bez rozstrzygnięcia, z drugiej strony nadal stwarzać szanse, aby zachował on dynamikę swojego rozwoju.

Prosimy Państwa o zatwierdzenie Państwa decyzją Narodowej Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji, powołanie odpowiedniego organu koordynującego oraz polecenie Rządowi Federacji Rosyjskiej zatwierdzenia „mapy drogowej” rozwoju sztucznej inteligencji.

31:54 Maksym Aleksiejewicz Akimow, wiceprzewodniczący rządu Federacji Rosyjskiej

[…] Na pewno nie zrobimy kolejnej biurokratycznej konstrukcji. Uważamy, że narzędzia organizacyjne powstały w ramach ogólnopolskiego programu Gospodarki Cyfrowej. A koncentrując środki, które są obecnie dostępne na ten program, w ramach odrębnego federalnego projektu „Sztuczna inteligencja”, organizacyjnie poradzimy sobie ze strategicznymi wyzwaniami, o których mówił niemiecki Oskarowicz.
90 miliardów rubli na rozwój sztucznej inteligencji

[…] Jakie działania miałby obejmować ten plan przy łącznym finansowaniu, według naszych szacunków, do 90 miliardów rubli w horyzoncie sześciu lat? … Trzeba stworzyć sprzyjające warunki do rozwoju i powielania technologii, dotować wdrożenia pilotażowe, bo jest to ryzyko, którym prywatne firmy mogą i chyba powinny dzielić się z podmiotami publicznymi. Dlatego zapewnimy wiodącym firmom zasoby do prototypowania aplikacji sztucznej inteligencji, przygotowując grunt pod przyszłe wdrożenia.

[…] Obecny system zamówień publicznych jest nieskończenie daleki nie tylko od zamówień rozwiązań technologicznych przez sektor publiczny, ale także od strumieniowego rozwoju poprzez szybkie ścieżki oparte na nowoczesnych zasadach oprogramowania w ogóle. W związku z tym, Władimirze Władimirowiczu, chciałbym poprosić Cię o polecenie Ministerstwu Finansów, Ministerstwu Rozwoju Gospodarczego i Rządowi zajęcia się tą kwestią. Potrzebne są specjalne regulacje w tym obszarze. […] Wspólnie z deputowanymi Zgromadzenia Federalnego opracowaliśmy poprawki do ustawy o danych osobowych, które określają mechanizmy depersonalizacji. […] aktualizacja standardów branżowych, w tym w obszarze bezpieczeństwa […] predykcyjna analiza złożonego sprzętu […] stworzy możliwości przejścia na podejście zorientowane na ryzyko w działaniach kontrolnych i nadzorczych. […] W przyszłości wszystkie specjalności związane z podejmowaniem istotnych decyzji będą wymagały kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji. I trzeba będzie wykonać znaczną pracę nad standardami edukacyjnymi. […] Konieczne jest również masowe i dogłębne szkolenie urzędników państwowych. […] niezwłocznie sformułujemy dodatkowy projekt federalny, priorytetyzując wydatki. I planujemy to zrobić najpóźniej w październiku 2019 r. […] Proponujemy, aby Ministerstwo Rozwoju Cyfrowego, Komunikacji i Mediów Masowych zostało wyznaczone jako odpowiedzialny federalny organ wykonawczy. […] W odniesieniu do drugiego pytania:
[…] To duży rosyjski biznes powinien i może być głównym uczestnikiem działań na rzecz rozwoju przemysłu wysokich technologii w Federacji Rosyjskiej
[…] W porozumieniu ze spółkami proponuje się następujący podział tematów.
  • Sbierbank będzie wiodącą firmą w dziedzinie sztucznej inteligencji
  • O technologiach komunikacji mobilnej piątej generacji – Rostelecom, Rostec
  • Czujniki kwantowe – Rostec
  • Technologia rozproszonego rejestru – Rostec
  • Komunikacja wąskopasmowa dla Internetu Rzeczy – Rostec
  • Obliczenia kwantowe – Rosatom
  • Nowe materiały – Rosatom
  • Łączność kwantowa – Koleje Rosyjskie

W tym roku otrzymamy i rozpoczniemy wdrażanie szczegółowych map drogowych.

42:20 Siergiej Semenowicz Sobianin, burmistrz Moskwy

47:30 Cyryl Aleksandrowicz Dmitriew, RDIF

[…] Przeanalizowaliśmy 100 wiodących firm w dziedzinie AI, wybraliśmy 20 najbardziej obiecujących, a dla 6 zatwierdziliśmy już finansowanie.

[…] Osiem krótkich zdań:
Pierwszy. Istnieją dwa modele zarządzania danymi, chiński, w którym rząd zapewnia większy dostęp i kontrolę nad danymi. Drugi to europejski, gdzie dostęp do danych jest bardziej ograniczony. To chiński model pozwoli nam szybciej iść do przodu.

Drugi. Doprowadzenie rosyjskich firm do poziomu światowych liderów. Bo jeśli nasze firmy działają tylko na rynek rosyjski, to nie mają wystarczających przewag, aby konkurować w przestrzeniach globalnych. I chcemy wprowadzać nasze firmy na rynki światowe.

Trzeci. Ważne jest, aby nasze spółki wdrażały sztuczną inteligencję i uważamy, że każda z dużych spółek skarbu państwa powinna mieć własną strategię wdrażania sztucznej inteligencji

Czwarty. Możliwe jest budowanie konsorcjów z Chinami i Bliskim Wschodem, gdzie przydaje się posiadanie rynków na dużą skalę

Piąty. Utworzenie centrum rozwoju sztucznej inteligencji wspólnie z Moskiewskim Uniwersytetem Państwowym

Szósty. Centra danych

Siódmy. Danych, zarówno w Moskwie, jak i w Federalnej Służbie Skarbowej, jest naprawdę bardzo dużo, a które mają znaczny potencjał wykorzystania gospodarki i dane te można wykorzystać

Proponujemy wsparcie włączenia Sberbanku do konsorcjum i uznajemy, że Sbierbank jako jeden z pierwszych postawił na sztuczną inteligencję, a RDIF i Gazpromnieft’, które mają w tym obszarze bardzo dobre doświadczenia, dzięki czemu mogą wspólnie ją rozwijać i promować .

51:08 Aleksander Waleriewicz Dyukow, Gazpromnieft

[…] Podstawowym czynnikiem rozwoju AI jest popyt. Aby strategia rozwoju AI miała sens, trzeba wygenerować i skonsolidować popyt. Obecnie istnieje świadomy popyt w takich obszarach jak usługi bankowe, media, handel detaliczny i telekomunikacja. Jednak wielkość popytu w tych segmentach jest nadal ograniczona

[…] Kompleks paliwowo-energetyczny ma szereg zalet w porównaniu z innymi branżami, które są niezbędne, aby stać się liderem w rozwoju AI. Kompleks paliwowo-energetyczny jest w stanie generować popyt na technologie wdrażania AI… zadania rozwiązywane przez firmy paliwowo-energetyczne mogą być powielane i skalowane w innych branżach. […] Jesteśmy gotowi współpracować z innymi firmami i organizacjami w celu zorganizowania strategii i jesteśmy gotowi przyjąć rolę jednego z liderów w rozwoju AI dla segmentu przemysłu

55:56 Siergiej Wiktorowicz Chemezow, Rostec

[…] rozwój specjalistycznego sprzętu komputerowego – rozpoczęliśmy już prace w tym kierunku – utworzyliśmy z AFK Sistema partnerstwo publiczno-prywatne, łącząc wszystkie aktywa […]

Jeśli chodzi ogólnie o sztuczną inteligencję, tak, chcę podkreślić, że to przedsięwzięcie nie jest zamknięte i jesteśmy gotowi przyjąć i włączyć do tego przedsięwzięcia każdego, kto chce rozwijać tę dziedzinę działalności, ma pewne doświadczenie, więc proszę. Wiem, że mamy Angstrem-T, myślę, że w przyszłości ta firma może również wejść do naszej społeczności. […]

1:01:06 Jurij Iwanowicz Borysow, Zastępca Przewodniczącego Rządu Federacji Rosyjskiej

[…] Chciałbym oczywiście widzieć w Strategii, obok ważnych celów, jak wejście do pierwszej 10-tki krajów pod względem liczby artykułów i udziału w konferencjach, a także średniego poziomu cytowań, zobaczyć także cele związane z udziałem w rynku, globalnym i wewnętrznym. Wydaje mi się, że głównym zadaniem tej strategii jest dynamiczne wdrażanie, podkreślam, krajowych rozwiązań AI – to właśnie kompleks rozwiązań algorytmicznych, programowych i sprzętowych we wszystkich sferach gospodarki w celu zdominowania krajowego rynku tych produktów, a prognoza pokazuje, że jest to rynek kolosalny i pozycjonujący się na zewnątrz.

[…] Oczywiście działania, które zostaną zaplanowane w Strategii, będą miały na celu stworzenie tych produktów i dobrze, mam taką nadzieję. Wydaje mi się jednak, że głównym zadaniem jest promocja tych produktów na rynku i całkowicie zgadzam się z Aleksandrem Waleriewiczem, że głównym zadaniem Strategii jest tworzenie popytu.
Biorąc pod uwagę, że produkty te są drogie, być może trzeba będzie pomyśleć o zamówieniach rządowych dotyczących wprowadzenia tych produktów do wyspecjalizowanych ośrodków […]

1:03:43 V.V. Putin

Całkowicie się z tym zgadzam, zgadzam się, ponieważ cele, które sobie stawiamy powinny być, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie są zbyt wymierne, ale musimy dążyć do tego, aby móc mierzyć wynik naszej pracy, to prawda.

1:04:03 Arkady Yurievich Volozh, Yandex

[…] Chciałbym, żeby w ramach strategii powstał może jakiś specjalny program państwowy, który pobudziłby nie tyle finansowo, ale może niematerialnie osoby powracające do pracy tutaj. Inne kraje mają takie programy, my też musimy to zrobić.

[…] A drugi aspekt to stworzenie warunków do testowania. […] maszyny trzeba szkolić na prawdziwych danych, w rzeczywistych warunkach, np. drony, pojazdy bezzałogowe poruszające się po drogach. Nie powinny one raczej trafiać na wysypiska śmieci, tylko na drogi publiczne, a tutaj bardzo ważne jest, abyśmy tego nie regulowali. […]

Yandex musi w tym roku wyprowadzić na ulice sto samochodów. Jeśli przyjmiemy istniejącą obecnie procedurę, potrzebujemy po prostu czterech lat na certyfikację tych maszyn. Chciałbym, żeby to znalazło odzwierciedlenie także w tym programie – testowanie w rzeczywistym środowisku. Bo chodzi o to, że w końcu będziemy importować lub eksportować te technologie.

1:08:08 Dmitrij Nikołajewicz Pieskow, Specjalny Przedstawiciel Prezydenta Federacji Rosyjskiej ds. rozwoju cyfrowego i technologicznego

[…] Dziś opieramy się na danych, które już wytworzyły banki, telekomy i państwo. Ale istnieją też znacznie większe zbiory danych i widzimy, że dzisiejszy rozwój świata zwraca się w stronę tak zupełnie nieoczekiwanych typów danych – oceanów, lasów, ludzi, biomów, mikrobiomów. Widzimy ogromną liczbę startupów, które dziś konkurują o tradycyjne rynki w oparciu o logikę powiązania biologii ze sztuczną inteligencją. Pojawiają się zupełnie nowe rodzaje produktów.

[…] Wydaje mi się, że to połączenie powinno zostać sfinalizowane przed utworzeniem DataSet nie tylko z banków i telekomunikacji, ale także w ustalaniu zadań w badaniach naukowych, w przemyśle, w leśnictwie, w wielu innych miejscach z punktu widzenia tworzenia nowych typów DataSet. […] Drugim tematem jest kwestia personelu i regulacji. Luka w potrzebach kadrowych jest obecnie tak katastrofalna, że ​​nie mogliśmy znaleźć ani jednego scenariusza, w którym moglibyśmy wyeliminować zaległości nawet przed 2030 rokiem. W tym sensie, jeśli nadal będziemy polegać na idei, że możemy zmodernizować obecny system standardów edukacyjnych, nigdy nie uzyskamy rezultatu. […] Potrzebujemy osobnego obszaru regulacyjnego dla tematów sztucznej inteligencji, dużych zbiorów danych i innych technologii typu end-to-end, który pozwoliłby nam normatywnie uruchomić procesy szkolenia personelu w ciągu dwóch do trzech miesięcy, a nie w ciągu trzech, czterech, pięciu, sześciu lat. Po raz kolejny: nie ma jednego scenariusza.

Jaki jest tutaj problem? Problem w tym, że dane to tak naprawdę pożywienie. Wokół danych pojawia się wiele nowych specjalizacji. […] to pogłębienie i podział pracy wymaga odrębnej regulacji. Prosiłbym o osobne sformułowanie takiego zarysu w swojej instrukcji, nie jest on jeszcze kompletny.

I ostatnia rzecz: oczywiście, zmiany wymaga cały system edukacji. Dziś wspólnie z kolegami z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmujemy taki krok, od razu zaczynamy wdrażać platformę edukacyjną sztucznej inteligencji w stu regionalnych uczelniach i mamy nadzieję, że zacznie ona działać już w lipcu br. W tym roku. Zapraszam również wszystkich do wzięcia udziału w jego uruchomieniu.

1:12:30 Michaił Eduardowicz Oseevsky, Rostelecom

1:13:25 Borys Olegowicz Dobrodeev, grupa Mail.Ru

[…] My, firma, bylibyśmy bardzo zainteresowani udziałem w jego realizacji. Dla nas sztuczna inteligencja nie jest już przyszłością, jest teraźniejszością. Z naszych usług opartych na sztucznej inteligencji korzysta dziś ponad 100 milionów ludzi. I oczywiście bylibyśmy bardzo zainteresowani zastosowaniem tej wiedzy specjalistycznej w gospodarce realnej.

[…] Codziennie tworzymy wewnętrznie dużą liczbę usług, przyglądamy się setkom startupów i jesteśmy przekonani, że głównym problemem tego rynku jest właśnie problem rynku sprzedaży. Bo teraz nie ma dziesiątek, a nawet setek firm, które mają dobre technologie, ale wszystkie ogranicza rynek zbytu, małe przychody, które dziś nie opłacają start-upów i technologii high-tech. Dlatego też wydaje mi się, że najważniejszym celem dla nas jest właśnie stymulacja tego popytu i rynków zbytu.

1:14:39 Iwan Michajłowicz Kamenskikh, Rosatom

[…] Dziś chętnie bym Was poprosił o wsparcie tego, co dziś niemiecki Oskarowicz

[…] Ale chciałem poprzeć Jurija Iwanowicza, że ​​najważniejszym zadaniem jest stworzenie rynku, rynku krajowego i rynku zagranicznego dla wdrażania tych technologii.

1:15:45 Andriej Remowicz Biełousow, asystent Prezydenta Rosji

[…] Co powiedział Iwan Michajłowicz i co Jurij Iwanowicz powiedział o rynku […] Ale po pierwsze, nie ma rynku na produkty sztucznej inteligencji jako takiej, a po drugie, wcale nie jest on główny. Najważniejszą rzeczą jest zmiana na tradycyjnych rynkach, którą niesie ze sobą sztuczna inteligencja, i musimy ją mierzyć nie tym, jaki udział zajmiemy w tym rynku sztucznej inteligencji, ale tym, ile dzięki naszym krajowym decyzjom możemy wygrać na rynku przemysłowym, na rynku usług handlowych, na rynku usług logistycznych – tak to mierzymy.

Operacyjnie to oczywiście nie są mierniki, nigdy nie będziemy w stanie tego zmierzyć. Mamy na myśli to, rozumiejąc, że jest to tutaj główny efekt, ale rysując liczby za 24 lub 30 rok, sam rozumiesz, że będzie to gdzieś na granicy spekulacji.

[…] w związku z tym, że pojawiają się problemy ze sprzedażą itd. Będą się pojawiać. […] Musimy zrozumieć, że wprowadzenie sztucznej inteligencji zasadniczo zmienia procesy decyzyjne w firmach. Nie da się wprowadzić sztucznej inteligencji bez zmiany systemu zarządzania. To po prostu nie zadziała. […] największym błędem, jaki możemy popełnić, jest rozpoczęcie tworzenia nowych systemów zarządzania, nowej struktury zarządzania tym procesem w strategii, […] dlatego też schemat rozwiązania, który przedstawił Maksym Aleksiejewicz, jest teraz proponowany tutaj: istniejący system decyzyjny, który został utworzony w ramach programu Gospodarki Cyfrowej, wprowadzamy tam zmiany, ale zmiany, które w dużej mierze wpłyną na treść, ale, dzięki Bogu, w minimalnym stopniu wpłyną na formę biurokratyczną właśnie po to, aby zaoszczędzić czas. […]

1:20:15 V.V. Putin

[…] Oczywiście wprowadzając osiągnięcia sztucznej inteligencji musimy zadbać o to, aby nasze firmy w naturalny sposób zawładnęły rynkiem: zarówno naszym własnym, jak i rynki światowe.
Jednocześnie są takie obszary działalności, powiedzmy, wykorzystanie elementów sztucznej inteligencji w medycynie […] Dziś rozmawialiśmy o tym, jak bardzo praca w tym obszarze usprawnia się dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji - o 30–40 lat procent. Możesz z niego skorzystać lub nie. Widzisz, nie musisz z tego korzystać. Żyliśmy tak do tej pory i wydaje się, że nic się nie dzieje. A żeby to zastosować, potrzebne są odpowiednie decyzje ministerstw i resortów. Musimy jednak promować te produkty.

[…] I tutaj również wiele zależy od ministerstw, w tym od Ministerstwa Przemysłu. Albo ustalimy pewne wymagania dotyczące stosowania znanych osiągnięć, albo nie, a wszystko będzie się toczyć dalej. […] […] Prawdopodobnie będziesz miał dobrą strategię. Chcę tylko zwrócić uwagę na fakt, że w zasadzie umiemy pisać strategie, nawet te najbardziej skomplikowane. To złożona strategia, potrzebujemy planu krok po kroku, aby wdrożyć te strategie, w tym przypadku planu krok po kroku, aby wdrożyć rozwój sztucznej inteligencji. Zdecydowanie będzie trzeba to zrobić. Maksym Aleksiejewicz już o tym mówił, ale trzeba to zrobić w taki sposób, żeby było nadal zrozumiałe i jasne, w którą stronę to pójdzie.

Wrażenia

Na zakończenie chcę opowiedzieć o własnych wrażeniach z tego spotkania.

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest użycie terminu „sztuczna inteligencja” do opisania zestawu technologii, w których sztuczna inteligencja w ogóle nie istnieje, a tym bardziej silna sztuczna inteligencja. Tutaj „sztuczna inteligencja” to nic innego jak piękne opakowanie, pod którym sprzedawane jest głównie uczenie maszynowe. Jednak w rzeczywistości nie ma obecnie pewności, że ludzkość będzie w stanie stworzyć silną sztuczną inteligencję w jakichkolwiek wyraźnie przewidywalnych ramach czasowych. A najsmutniejsze jest to, że przyszła strategia narodowa nie rozwiąże tego problemu – silna sztuczna inteligencja po prostu nie leży w jej kręgu zainteresowań. Wraz z rozwojem uczenia maszynowego pojawia się również duże pytanie, czy istnieją lub są przynajmniej możliwe metody skuteczniejsze od znanych.

Po drugie, na spotkaniu wskazano dwa różne cele, do których zdaniem zwolenników powinno prowadzić rozwiązanie AI. W Strategii przygotowanej przez Sberbank oczekuje się, że Rosja (i Sbierbank) zyska reputację światowego lidera technologicznego w dziedzinie AI, a opinia drugiej części uczestników jest wyrażona przez Yu.I. Borysowa, że ​​głównym celem jest rozwój i wprowadzenie do naszej gospodarki własnych technologii AI, podnosząc w ten sposób zarówno technologię, jak i gospodarkę na nowy poziom. Problem jednak w tym, że realizację celów Sbierbanku nadal można w jakiś sposób zmierzyć, ale procent rozwoju technologii i opartego na nich wzrostu gospodarczego już nie.

Po trzecie, zainteresowała mnie opinia Yandex i Mail.Ru - firm, które naprawdę zajmują się tymi technologiami, ich wdrażaniem w praktyce i rozwojem specjalistów. Wygląda na to, że pieniądze przeznaczone na rozwój ich ominą.

Cały film można znaleźć pod adresem Kanał telewizyjny Sbierbanku na Youtube i strona Prezydenta Rosji. Drugi link zawiera również pełną transkrypcję.

Źródło: www.habr.com

Dodaj komentarz